De opdrachtgever.
Schiphol Airport is van kleine burgerluchthaven in 1920 uitgegroeid tot belangrijke mainport van Europa. De rol van Schiphol in de samenleving is niet meer weg te denken. Enerzijds een belangrijke motor voor de Nederlandse economie, anderzijds een ‘lastige’ buur voor vele bewoners. Om draagvlak te creëren voor de ontwikkeling van de luchthaven en in te spelen op de beeldvorming, wil Schiphol Airport een actieve rol spelen op het gebied van omgevingscommunicatie.
De opdracht.
Dietz is gevraagd om ondersteuning te bieden bij de uitvoering van de omgevingscommunicatie van Schiphol. De omgevingscommunicatie richt zich op omwonenden, spotters en het basis- en voortgezet onderwijs en is opgedeeld in vier thema’s. Vanuit die thema’s zijn activiteiten, middelen en communicatie ingezet om de doelgroepen bereiken. Zo zijn er rondleidingen voor bewoners op de start- en landingsbanen georganiseerd, zijn er lespakketten en spreekbeurtpakketten voor het onderwijs vervaardigd en is de website gericht op de samenleving herontwikkeld zodat het de verschillende doelgroepen beter bedient.