Naar een sterk merk Nijkerk
De gemeente Nijkerk is een stad vol potentie. Een historisch centrum met een gevarieerd winkel- en horeca-aanbod, goede bereikbaarheid en uitgebreide recreatiemogelijkheden. Toch heeft Nijkerk een negatief en suf imago en is het voor veel mensen een onbekende stad. Het was de wens van de gemeente om zich op een geloofwaardige, onderscheidende en relevante manier te positioneren om huidige bedrijven, bezoekers en bewoners te behoud- en en nieuwe aan te trekken. Wij hebben de gemeente Nijkerk geholpen bij het ontwikkelen van een sterk merk en de basis gelegd voor een succesvolle marketingstrategie en uitvoeringsorganisatie.
De opdracht
Met een klein team hebben we ons een week lang ondergedompeld in de gemeente Nijkerk om in de haarvaten te kruipen van de stad. We zijn in gesprek gegaan met circa 100 mensen, van de weekmarktbezoeker tot aan het college van B&W. Tijdens deze onderdompelweek hebben we input opgehaald voor de marketingstrategie en zorgden we voor energie, enthousiasme en draagvlak voor de gekozen positionering. Samen met een lokaal reclamebureau hebben we campagnes uitgerold om Nijkerk als ‘stad vol smaak’ te positioneren. Met betrokken lokale partijen hebben we de Stichting Citymarketing Nijkerk opgericht die verantwoordelijk is voor de activering en merkbewaking.