Merkstrategie

Wat doen we?

Placebranding begint bij een sterke merkstrategie. Hierbij zijn drie factoren van belang: authenticiteit, draagvlak en consistentie.

  • Authenticiteit is noodzakelijk in het huidige marketinglandschap. Merken die totaal anders pretenderen te zijn dan wat in hun DNA zit, redden het niet meer. Het achterhalen van de authentieke factoren van een plek is daarom stap 1 voor een goede merkstrategie.
  • Draagvlak is essentieel bij de ontwikkeling van een merkstrategie. Meerdere mensen moeten namelijk uiteindelijk op uniforme wijze het merk uitdragen.
  • Consistentie draait om eenduidig gedrag van de merkbeheerders naar buiten toe, maar draait ook om consistentie in beeld en tone of voice op de kanalen die het merk beheert. Is je website compleet rood en sensueel maar je Instagram blauw en hoekig? Afgeschreven, want: diffuus merkbeeld, diffuse set van associaties bij de ontvanger. 

Waarom doen we dit?

Wij geloven dat een merk voor een gebied alleen sterk kan worden als het getrouw is aan het DNA van het gebied, veel draagvlak heeft en consistent wordt doorgevoerd. Alleen dan pinpoint je je gebied op de kaart en word je er samen trots op.

Hoe doen we dit?

Draagvlak creëren zit in onze genen. Al 14 jaar lang worden wij overal in het land ingezet om tegengestelde belangen te verenigen en diverse mensen enthousiast te krijgen voor één gemeenschappelijk goed. We vinden altijd een oplossing en zijn gericht op actie. Daardoor blijft een merkstrategie niet in de burealade liggen, maar wordt het meteen zichtbaar. Als het nodig is, schuwen wij geen ferm advies over de te behouden DNA-kwaliteiten en af te schrijven kanalen; scherpte in authenticiteit en consistentie leidt namelijk tot een sterk merk.

Onderdompelweek Hoeksche Waard

Onderdompelweek Hoeksche Waard – ontwikkeling merkstrategie

In brandingworkshops oriënteren en toetsen wij met diverse werkvormen de meningen van stakeholders. Daarmee achterhalen wij het DNA, de identiteit en het imago van de plek is waarvoor zij vertegenwoordiger zijn. Gaandeweg het proces gebruiken we het Archetypemodel van Jung en het Dietz PlaceBranding model om aan te scherpen, waardoor een merk tot stand komt dat overeind blijft.

Kennismaken? Wij ontmoeten u graag.

Dietz Strategie & Communicatie
Bel ons gerust via 030 293 43 99.
Liever een mailtje sturen? Dat kan naar info@dietz.nl.

Dietz